Łączna liczba wyświetleń

środa, 16 sierpnia 2017

306.ŚWINTUSZĄC NA ŻERANIU

      ŻERAŃ-GOLĘDZINÓW 2017.08.14.

          Mój  Kolega Tomasz,kiedyś kompan od ptaszenia, a obecnie etatowy moczykij, zapodał mi bardzo ciekawe miejsce. Otóż między elektrociepłownią Żerańską, a Wisłą, jest duży zbiornik na wodę. Kiedyś elektrociepłownia pobierała stąd zimna wodę, do chłodzenie turbin. Teraz jest prawie wyschnięty. Być może dlatego, że zaczęto tam używać wodę w obiegu zamkniętym. Tomuś opowiedział mi, że jest tam pełno rozkosznego błotka, z którego dobiegają, wielce interesujące ptasie głosy. Od razu zapałałem wielką chęcią, aby sprawdzić, cóż się tam ciekawego dzieje.          O swoich planach poinformowałem Towarzyszkę wielu wypraw-Elizę. Zaowocowało to tym, że tą również odbyliśmy razem. Korzystałem z pierwszych tramwai i autobusów, ale i tak na początku trasy, czyli na ulicy Zarzecznej, znaleźliśmy się dopiero o 6 rano. Ponieważ był to poniedziałek, miałem nadzieję, że będziemy mieli po drodze względny spokój. Zapomniałem o tym, że to jest po niedzielny, a przedświąteczny dzień. W efekcie, musieliśmy być bardzo czujni, aby nam ktoś z tłumu rowerzystów, nie zrobił garażu na plecach. Ci bowiem uważają, że takie miejsce, należy wyłącznie dla nich i każdy z nich, miał za punkt honoru, aby zasuwać tu jak najszybciej.                                        Basen zimnej wody, prezentował się faktycznie bardzo obiecująco. Mało wody, dużo błota. Niestety mocno zarośniętego zielskiem. A i owszem, było tam sporo ptaków, ale były to niestety same mewy śmieszki i jedna białogłowa. Mieliśmy obydwoje lunety, więc dokładnie spenetrowaliśmy teren. Niestety, pierwsze wrażenie potwierdziło się. Przed nami nie było nic siewkowatego. Rozczarowani, wolno posuwaliśmy się w kierunku Wisły. Wtedy kątem oka zobaczyłem jakiś ruch. Na środku zbiornika, była sztuczna wyspa lęgowa. W pobliżu niej, żerowało spore stadko dzików. Dwie dorosłe lochy i sporo warchlaków w różnym wieku. Żerowały spokojnie, nie zwracając uwagi na to, co się dzieje na brzegu. Jak ja długo czekałem na takie spotkanie. Oczywiście musiało mi coś stanąć w poprzek. Dziki były dokładnie między mną, a wschodzącym Słońcem. Ale tym , miałem się dopiero martwic potem. Teraz aparat pracował na całego.Po kilku minutach, wlazły w jakąś kępę krzaków i na razie straciliśmy je z oczu. Ruszyliśmy dalej i  za moment doszliśmy do superbajerowskiej kładki. Się podobująca i wielce przydatna w tym miejscu. Jak na nią wleźliśmy, to i zostaliśmy na niej przez długi czas. Po pierwsze, rozciągał się z niej bardzo fajnisty widok. Po drugie, widziane niedawno dziki, wylazły z krzaczorów i przechodziły pod nami. Ileż to ja czasu marzyłem o takim spotkaniu. Spędziliśmy tu chiba z godzinę. Trzeba było ładnie obcykać dzikie świntuchy, przejrzeć wszystkie brzegi i wydmy, napaść się fantastycznymi widokami. Była akuratnie "ZŁOTA GODZINA"  i świat wyglądał piękniej, niż był w rzeczywistości. Syci wrażeń, ruszyliśmy powoli w stronę mostu Gota-Roweckiego. Po drodze czekało nas Deja Vu. Mijaliśmy "wioskę" bezdomnych.  Wiele lat temu, dokładnie po przeciwnej stronie Wisły, było podobne koczowisko Cyganów rumuńskich. Minęliśmy most i powoli poczłapaliśmy w stronę Golędzinowa. Jak wypadało na tę porę roku, ptasiąt było bardzo niewiele. Po raz kolejny, nie udało mi się zobaczyć nad Wisłą, jakiegoś "warszawskiego" bielika. No i w końcu doszliśmy do miejsca, które jak na Wisłę, jest całkiem niesamowite i bardzo obiecujące. Normalnie porohy !!. A do tego jeszcze niska woda, więc było je widać w pełnej okazałości. Można tu zobaczyć super ptasiory. Bywają tu na ten przykład o tej porze, kuliki wielkie. Były rok temu, były i w tym. My zobaczyliśmy tylko krwawodzioba, parę łęczaków i sporo piskliwców. Miałem nadzieję, że zobaczę, będącą tu często mewę romańską. Niestety, żadnych dużych mew nie było. Same śmieszki. Chiba trzeba poczekać jeszcze, ze dwa miesiące. Znowu zakotwiczyliśmy na dłużej. Przepatrzenie tak wielkiego i urozmaiconego terenu, wymagało sporo czasu. Niestety, żadnych aj wajów nie było. Doczłapaliśmy do mostu Gdańskiego i pożegnaliśmy się.Było mi trochę smutno, bo miejsce to bardzo często odwiedzałem, na początku lat sześćdziesiątych, ubiegłego wieku. A  i potem wpadałem tu od czasu do czasu. Kiedyś miejsce to  kipiało życiem, potem wycięto las łęgowy i zarośla. Zrobiono pole golfowe. Wielkie, ale puste. I to by było na tyle.

SZTUCZNA WYSPA LĘGOWA


DZICY LOKATORZY
















UJĘCIE ZIMNEJ WODY

ZBIORNIK ZIMNEJ WODY I SZTUCZNA WYSPA LĘGOWA

WLOT KANAŁU ŻERAŃSKIEGO.CHOLERNIE PŁYTKO.NIE WIEM JAK TEDY STATKI SPACEROWE PRZEPŁYWAJĄ NA ZALEW

CENTRALNIE ŚLUZA ŻERAŃSKA

ZIMNY ZBIORNIK


POD STOPAMI PRZEPŁYNĄŁ BÓBR,MOGŁEM MU NASYPAĆ SOLI NA OGON

"WIOSKA" BEZDOMNYCH




GOLĘDZINOWSKIE POROHY


TEN BRODZIEC LUBI WISŁĘ-PISKLIWIEC

ODWAGA,CZY GŁUPOTA.W GUMOWYCH GATKACH, JAK BY CO, TO NAWET BY NIE POPŁYWAŁ

O TEJ PORZE TOKU NIE LUBIĘ KACZEK. WSZYSTKIE JEDNAKIE

TĘ KRZYŻÓWKĘ OGLĄDAŁEM BARDZO DŁUGO.ZNALAZŁA NA BYSTRZY, JAKIŚ KAMIEŃ.SIEDZIAŁA NA NIM NIERUCHOMO Z  GŁOWĄ W WODZIE, JAK ALASKAŃSKI GRIZLI, CZEKAJĄCY AŻ MU W PYSK WPADNIE ŁOSOŚ. NIE WIDAĆ BYŁO, ABY COŚ ZBIERAŁA ZE DNA, BO STAŁA NIERUCHOMO. WYNURZAŁA TYLKO OD CZASU GŁOWĘ, ABY ZŁAPAĆ ODDECH



TRZEBA BYŁO DOBRZE WYTĘŻYĆ WZROK,ABY W STOSACH ŚMIECI I KAMIENI, WYPATRZYĆ CZAPLE. JEST ICH TU DUŻO, ALE SAME SIWE

TA NIE MGLEJE, TYLKO MUSIAŁA PRZYFILOWAĆ RYBĘ I TERAZ KIKUJE NA NIĄ JEDNYM OKIEM

BARDZO FAJNA TRASKA. OK 6 KM ŁATWYM BRZEGIEM, OBFITUJĄCYM W ATRAKCYJNE WIDOKI

1 komentarz:

  1. Potwierdzam bardzo fajna, łatwa trasa. Byłem dzisiaj. Starałem się być przy kładce jak najwcześniej, ale zaspałem. Bardzo dużo rowerzystów na trasie, ale akurat mnie to nie przeszkadzało. Mniej więcej w połowie drogi cudowny widok: kilkadziesiąt sztuk kaczek krzyżówek, mew śmieszek już w szacie spoczynkowej, mew srebrzystych, kilkanaście kormoranów (po 10 minutach już kilkadziesiąt) i 6 sztuk czapli siwych - w jednym miejscu. Teraz, w niedalekiej przyszłości, mam zamiar przejść się od mostu Gdańskiego do Łazienkowskiego. A tak poza tym, super blog. Pełen inspiracji dla mnie do wypraw z aparatem i lornetką. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń